Deze website maakt gebruik van cookies. Zolang u geen keuze gemaakt heeft, worden er geen cookies geplaatst. U kunt de website gebruiken zonder cookies, maar deze banner zal zichtbaar blijven.
Ik ga akkoord | Ik weiger | Welke data gebruik ik?
Laage Veenen Route - DutchDriver

Train Simulator: De Laage Veenen Route

Img

Per spoor de grens over.

De Laage Veenen Route is een route die door mij, Dutchdriver, in ontwikkeling is. De lijn loopt van station Driehoven (Met vele elementen van station Eindhoven als basis) via Enkbeek en Nieuweveen naar Kraaijdam. Onderweg kom je verschillende landschappen tegen. Vanuit Kraaijdam kun je de grens met Duitsland oversteken naar Bad Eichern. Maar dan nu echt...

Hieronder stel ik de eerste versie aan jullie voor, die loopt van Nieuweveen Centrum naar Bad Eichern in Duitsland. Ik heb deze route al eens eerder voorgesteld, maar is helaas een backupfout en crash van de complete route de reden geweest compleet opnieuw te beginnen. De frustratie een stokoude versie recht te trekken was het me niet meer waard. That's life zeggen ze dan. De afgelopen drie jaar is er dan ook druk gebouwd en inmiddels is wat mij betreft het punt bereikt dat ik de route klaar genoeg vind om hier aan te kondigen. Het is dus stil geweest, maar op de achtergrond is er zeker gewerkt!

In deze versie zal de route van Nieuweveen Centrum tot aan Bad Eichern in Duitsland lopen. Daarmee is het eerste fictieve grenstraject voor Train Simulator een feit.

Later meer...


Station Laak Zonnehof.

Station Laak Zonnehof is geopend in 1982. Op 12 december van dat jaar, de openingsdag, schreef de Laker Kroniek het volgende over het station:

Laak, 12 december 1982 – Het heeft zeven jaar geduurd, maar de plannen zijn eindelijk werkelijkheid geworden: Station Laak Zonnehof is officieel geopend. Dit nieuwe station, gelegen aan de rand van de wijk Zonnehof, maakt deel uit van het grotere Spoorslag '70-project, dat begon in 1975 met als doel het spoorwegennet van Nederland te moderniseren en de bereikbaarheid van diverse stadsdelen te verbeteren. Nu, zeven jaar later, is het station een feit, en een welkome aanvulling voor de wijk en haar bewoners.

Zonnehof, de wijk die in de jaren vijftig werd gebouwd als onderdeel van de naoorlogse wederopbouw, is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een levendige woonomgeving. Destijds werden de woningen in Zonnehof ontworpen om de naoorlogse woningnood te verhelpen, met ruime huizen, groene tuinen en brede straten die het moderne idee van de naoorlogse stad weerspiegelen.

De wijk, die zijn oorsprong vindt in de wederopbouwperiode, is in de afgelopen jaren steeds meer in opkomst. Vooral de woningbouw heeft een boost gekregen, maar ook de bereikbaarheid van de wijk was een punt van aandacht. Tot voor kort was de wijk vrij moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer, maar met de opening van het station, kunnen de bewoners nu rekenen op een directe en snelle verbinding met de binnenstad van Kraaijdam en zelfs Nieuweveen.

Het idee voor het station werd geboren in 1975, toen de Nederlandse Spoorwegen het ambitieuze project Spoorslag '70 lanceerden. Het doel van dit project was om het landelijke spoorwegnet drastisch te verbeteren, met als belangrijkste speerpunten de modernisering van stations en het vergroten van de capaciteit van het treinverkeer. Binnen dit kader werden tientallen nieuwe stations gebouwd of gerenoveerd, en Station Laak Zonnehof was daar een belangrijk onderdeel van voor Zuid Nederland.

De locatie van het station in de wijk Zonnehof was niet toevallig gekozen. De wijk had in de jaren vijftig al een strategische ligging, en het station zou de verbindingen verbeteren voor de bewoners van Zonnehof en omliggende wijken. De opening van het station maakt het nu mogelijk om in slechts enkele minuten naar het stadscentrum van Kraaijdam te reizen, wat de wijk aantrekkelijker maakt voor zowel bewoners als ondernemers. Een belangrijk historisch element in de wijk is de wachterswoning aan de Oeverbeekseweg, die jarenlang een herkenningspunt was voor de bewoners van Zonnehof. Tot 1967 werd de overweg nabij de woning handmatig bewaakt door het echtpaar De Leeuw. Na de automatisering van de overweg in dat jaar ging het echtpaar met pensioen, en sindsdien is de woning in stilte blijven staan als herinnering aan de tijd dat de spoorwegbeveiliging nog handmatig werd uitgevoerd.

De wachterswoning, nummer 31, is nu een van de weinige overblijfselen van die tijd. Ondanks de komst van het nieuwe station, is deze historische woning bewaard gebleven. Het vormt een tastbaar stukje geschiedenis voor de wijk en biedt een blik op de veranderingen die het gebied in de afgelopen decennia heeft doorgemaakt.

Met de opening van Station Laak Zonnehof heeft de wijk een belangrijke stap gezet in haar ontwikkeling. De komende jaren zullen er naar verwachting meer investeringen plaatsvinden in de infrastructuur en openbare ruimte van de wijk. Er zijn plannen voor verdere vergroening van het gebied, alsook de uitbreiding van voorzieningen en woningbouw.

Zonnehof is klaar voor de toekomst, en de komst van het station zal de wijk helpen groeien en moderniseren, terwijl de geschiedenis van de wijk – vertegenwoordigd door de wachterswoning aan de Oeverbeekseweg – niet vergeten wordt. De wijk blijft een levendig voorbeeld van de naoorlogse wederopbouw, terwijl het zich tegelijkertijd voorbereidt op een toekomst waarin bereikbaarheid en vernieuwing centraal staan. De stoptreinen stoppen elk half uur, en rijden tussen Lichtenberg en Enkbeek.